Cal lluitar contra la segregació escolar

La segregació escolar és la distribució desigual de l’alumnat entre els centres educatius d’un municipi. Això provoca que alguns centres concentrin un percentatge d’alumnat d’origen immigrat o amb necessitats socioeconòmiques o educatives especials per damunt la mitjana del seu municipi. La segregació escolar, la manca d’equitat educativa, és un dels principals reptes de molts sistemes educatius, ja que provoca una reducció de les oportunitats educatives i posa en risc la cohesió social.

Amb aquest punt de partida, Vilafranca en Comú ha presentat aquesta setmana en Roda de Premsa una anàlisi d’aquesta realitat a Vilafranca. Una realitat que té el seu origen “én el sistema capitalista que regeix la nostra societat, que genera i amplia les desigualtats socials, territorials, residencials i de gènere. Que promou la desigualtat en lloc de l’equitat en tots els àmbits de la nostra vida”. Unes desigualtats que venen “agreujades amb l’actual crisi econòmica, social i sanitària que estem patint”.

Segons Antonio Domínguez, membre del Consell Escolar Municipal en representació dels Pares i Mares d’Alumnes “les causes que originen aquesta segregació són l’estatus socioeconòmic de les famílies, el lloc de naixement, i també la llengua. Tot plegat fa que un sistema fortament segregat afavoreix que s’eixamplin les distàncies dels resultats entre els alumnes de famílies amb major o menor nivell instructiu, provocant que aquests resultats educatius dels alumnes siguin molt depenents de la tria de l’escola realitzada pels seus pares”. La desigualtat ve motivada per les diferències socials entre els barris d’un municipi, però també dins de les mateixes escoles, que veuen com moltes famílies no poden atendre les quotes d’accés de bona part de les escoles concertades, malgrat la gratuïtat existent en l’accés a l’escolarització obligatòria. La tria d’escola per les famílies és, segons Domínguez, “també un factor discriminatori, al disposar de més recursos d’accés a la informació i contactes aquelles famílies amb major estatus social i econòmic”.

Domínguez afegeix que “l’Ajuntament de Vilafranca no està treballant el suficient per trobar una solució a aquesta segregació, malgrat que fa més de dos anys es va adherir al Pacte Municipal contra la Segregació” posant l’exemple de que des del Consell Escolar Municipal mai s’ha parlat formalment d’aquest problema.

Per la seva banda, Ramon Arnabat, regidor de Vilafranca en Comú, va afirmar que “un informe de la Fundació Jaume Bofill situa Catalunya dins els 8 països amb més segregació de la Unió Europea, i dins de Catalunya hi ha 44 municipis amb una alta o molt alta segregació, que ha anat empitjorant els darrers cinc anys i, entre ells, està Vilafranca”.

Arnabat va fer referència a les dades dels ajuts a l’escolarització, llargament reclamades pels Comuns, destacant que “entre els anys 2013 i 2019 els ajuts a famílies per a l’escolarització per raons socioeconòmiques han augmentat del 27 al 34 per cent en l’escola pública, i han baixat del 10 al 9 per cent a l’escola concertada”. A partir del curs 2019-20, el govern municipal va canviar aquest sistema d’ajuts aplicant uns nous criteris, deixant com a resultat que “els alumnes beneficiats dels ajuts han passat de 1.497 alumnes el curs 2018-19 (un 20% del total, amb 160.000 €) a 664 alumnes el curs 2019-20 (un 9,4% del total, amb 70.000 €)”

Arnabat continua afirmant que no posa en dubte que l’Ajuntament destini altres ajudes econòmiques a l’educació, però considera que “els ajuts pensats per atendre alumnes amb dèficits socioeconòmics familiars, s’han reorientat cap a alumnes amb Necessitats Educatives Especials, atenció que correspon al Departament d’Educació” Tot i aquest canvi de criteri, el nou sistema en base a les NEE també mostra moltes diferències entre els diferents centres “sis escoles se situen en una mitjana del 7,7% d’alumnes amb NEE i quatre escoles es situen en una mitjana del 14,2%, quasi el doble”. I acaba dient que “tant si ens ho mirem pel que fa a alumnes estrangers, com a alumnes amb rendes familiars baixes, o amb alumnes amb NEE, a Vilafranca del Penedès hi ha una triple segregació escolar: de procedència, social i educativa”.

Per finalitzar, la mestra Montse Rodríguez qualifica les mesures del govern vilafranquí d’insuficients per lluitar contra la segregació escolar i per garantir la màxima equitat educativa. “la realitat és que no es prenen mesures efectives per garantir l’equitat escolar dels infants dins l’horari lectiu i fora d’aquest en les activitats de lleure educatiu, cada cop més importants en la formació integral dels nois i noies. I els programes formatius i de lleure que s’implanten son sempre limitats i parcials, mai universals i amplis”. La mesura de canviar els barems de manera unilateral sense comptar amb la comunitat educativa, segons Rodríguez, “no només augmenta la segregació escolar a la vila, sinó que també, i sobretot, augmenta la segregació escolar dins de les mateixes aules”.

I acaba recordant que, des de 2015 Vilafranca en Comú “ha presentat un total de dotze mocions a l’Ajuntament per la millora de l’educació i per afavorir l’equitat, gran part aprovades per unanimitat, però que no han estat en cap moment desenvolupades per l’equip de govern”.

Vilafranca del Penedès, 12 d’abril de 2021

Veure el vídeo complert de la roda de premsa: https://youtu.be/ZVh1JpvLYag

Llegir el text sencer del comunicat: http://www.vilafrancaencomu.cat/wp-content/uploads/2021/04/Millorar-lequitat-educativa-i-lluitar-contra-la-segregació.pdf

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquesta web utiliza cookies perque tinguis la millor experiència d'usuari. Si continues navegant, estàs donant el teu consentiment per l'acceptació de la nostra política de cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies