Vilafranca en Comú proposa reobrir el debat sobre els usos damunt la llosa de la via

  • La urbanització d’aquesta immensa superfície buida en ple nucli urbà pot ser una oportunitat per dibuixar el model de ciutat de les properes dècades

Roda de premsa sobre urbanisme, amb la via com a qüestió central(8-4-2015) Així ho ha explicat aquest dimarts el candidat de Vilafranca en Comú, Ramon Arnabat, juntament amb els seus companys de llista Ton Salvadó, Bernat Hernández i Mercè Grau. Arnabat ha posat de manifest la pèrdua del model de ciutat de Vilafranca en els darrers anys, sumat a una disminució del lideratge de la vila a la comarca.

Ramon Arnabat ha recordat que la vila històricament ha demostrat capacitat d’aprofitar les circumstàncies geogràfiques i comunicatives per prosperar, però que “en els darrers anys s’ha caigut en una política d’anar fent pedaços per obtenir resultats a curt termini, que ha repercutit negativament en el desenvolupament, la qualitat de vida i la mobilitat de Vilafranca i del territori penedesenc”.

És en aquest sentit que Vilafranca en Comú defensa que la via pot tornar a ser una oportunitat de desenvolupament de la vila, com ho va ser fa 150 anys amb l’arribada del ferrocarril. El repte actual és com aprofitar la immensa superfície de la llosa, de més de 80.000 metres quadrats. Tal com ha explicat Ton Salvadó, “ara que les circumstàncies han propiciat un temps, que es preveu llarg, de paràlisi en el creixement urbanístic, és el moment idoni d’aturar-se a repensar el planejament i adaptar-lo a la previsió de necessitats per als propers anys”.

Cal tenir present que les previsions de creixement de la vila han canviat molt respecte de fa 15 anys i que encara ara no s’ha assolit el volum de població que es preveia a principis dels 80 per a l’any 2000. El moment actual, doncs, és òptim per replantejar de manera ordenada i realista el desenvolupament global de la vila, tenint en compte factors clau com el fre del creixement demogràfic o la importància de conservar el paisatge que envolta Vilafranca, que és patrimoni intrínsec de la vila, que la identifica i que és un bé finit.

Per a Vilafranca en Comú, decidir què fer damunt la via no ha de ser una obra de decoració, sinó una acció planificada en el conjunt del model de ciutat. “Els usos que s’hi poden destinar poden ser múltiples”, tal com ha apuntat Bernat Hernández, donades les grans dimensions de la superfície que resulta del cobriment de la via. Per tant, una previsió de l’evolució demogràfica i diverses auditories sobre els serveis, equipaments i infraestructures existents, servirien per detectar les necessitats dels propers anys i valorar-ne la seva ubicació damunt la via, sense haver de consumir tant de sòl de l’entorn de la vila.

D’altra banda, “planificar a mig i llarg termini es pot fer simultàniament a la realització d’accions urgents”, ha explicat Bernat Hernández, com són la millora de la connectivitat entre els barris separats per la via o l’ordenació de la rotonda de la plaça de la Creu de Santa Digna, entre altres punts de tot aquest espai de la via que des de fa anys ofereixen una imatge lamentable de provisionalitat i precarietat.

Repensar el desenvolupament urbanístic de manera global, implicaria també un replantejament de temes que intervenen en la definició del model de ciutat, com són la política d’habitatge, la distribució dels serveis i les activitats econòmiques i la mobilitat. Ara bé, “tan estratègic és el que passa damunt la via, com el que passa a sota”, ha afirmat Mercè Grau. La connexió ferroviària de Vilafranca amb les dues àrees metropolitanes de Barcelona i Tarragona/Reus és del tot insuficient i desafavoreix el paper de capital territorial que podria exercir Vilafranca, situada a mig camí.

Actualment el trajecte amb tren a Barcelona és més lent que fa 30 anys i és una evidència que avui en dia no podríem repetir el viatge inaugural de l’estació fa 150 anys a Tarragona, perquè no hi ha tren directe. Seguim tenint uns serveis dels anys 80 al 2015 i, per tant, des de l’Ajuntament cal “ser exigents i liderar la reclamació d’unes connexions ferroviàries eficients i amb la freqüència necessària cap a Barcelona i cap a Tarragona i Reus”. Igualment, com a capital de comarca que és origen i destí cada dia de milers de desplaçaments amb altres municipis veïns, Vilafranca ha d’encapçalar la reivindicació d’un servei de transport dins de l’àmbit comarcal que respongui a les necessitats.

Vilafranca en Comú aposta per una mobilitat sostenible, que garanteixi la seguretat i l’accessibilitat per a totes les persones. Dins de Vilafranca esdevé una prioritat incrementar la comoditat en els desplaçaments dels vianants, tenint en compte que la gran majoria de moviments interns es realitzen a peu i que, per contra, existeixen moltes barreres arquitectòniques a l’espai públic. D’altra banda, cal invertir per facilitar la mobilitat amb bicicleta, un mitjà de transport que les característiques físiques de la vila afavoreixen.

Per a més informació, consulteu el document “Oportunitats urbanes per a Vilafranca: el pas de la LAV i derivades”

Aquesta web utiliza cookies perque tinguis la millor experiència d'usuari. Si continues navegant, estàs donant el teu consentiment per l'acceptació de la nostra política de cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies