VILAFRANCA EN COMÚ PRESENTA EL PROJECTE DE VILA PASSEJABLE

 El projecte es basa en la creació de carrers de vianants en punts estratègics, que anomenem eixos cívics, que comunicaran els equipaments amb més contingut social, com escoles, centres sanitaris i equipaments cívics, esportius i culturals.

 

És imprescindible anar treballant per a una ciutat cada vegada més lenta, una ciutat a la mida de les persones que ens movem caminant, amb la voluntat d’aconseguir que la vila sigui una vila passejable en tota la seva dimensió i en tots els seus recorreguts bàsics i per tant en tota la seva transversalitat física.

Des de Vilafranca en Comú proposem d’entrada quatre grans eixos cívics com a punt de partida que connectaran diferents espais de Vilafranca:

  1. De l’hospital als instituts Eugeni d’Ors i Alt Penedès.
  2. De la zona esportiva als equipaments de la llosa i l’estació.
  3. Del Ricard Fortuny a l’Institut Milà i Fontanals, i
  4. Del CAP nord al Cristòfor

De totes maneres, sotmetrem aquesta proposta a la participació i els discutirem amb tots els veïns i veïnes, nois i noies, avis i àvies, persones amb diversitat funcional la seva idoneïtat.

Aquesta idea de vila passejable cal superposar-la al concepte de ciutat jugable, que vol dir que els infants no han d’estar tancats en un recinte exclòs on desenvolupar les seves inquietuds, sinó que tota la vila i en totes les seves dimensions de l’espai públic ha de poder esdevenir un espai contínuament jugable, tenint cura des dels espais específicament per als nens i nenes, els entorns jugables, al voltant de les escoles fins a la dimensió total de la vila.

Aquesta idea de vila més lenta, està íntimament vinculada a la reducció progressiva de la presència dels vehicles a l’espai públic, estiguin en moviment o estiguin estacionats, i per tant a un progressiu augment de l’espai públic sigui per a vianants. És el principi de la inversió modal, posant per davant els vianants, després les bicicletes, el transport públic i en darrer terme el vehicle privat -cotxes i motos-. A més, els vehicles no podran superar els 30 km/h en tota la ciutat.

De la mateixa manera és imprescindible, treballar per fer universal la mobilitat amb bicicleta, i per això és fonamental la disposició dels espais específics per a la bicicleta amb la garantia de la seguretat pròpia amb carrils bicicleta, o bé amb espais compartits amb els vehicle rodats, quan aquest tingui un control real de la seva velocitat, o bé amb els espais compartits -plataforma única- amb els vianants i per tant la seguretat aquí està del costat dels vianants, i per això són les regles de comportament de la bicicleta les que cal tenir molt treballades i molt ben explicades. Tots aquests arguments caldrà progressivament traslladar-los als altres modes i ginys de desplaçament personals com els patinets, els patinets elèctrics…

Finalment, aquest projecte també inclou la perspectiva de gènere i ens fa veure l’espai públic amb més sensibilitat, que fa que la ciutat també estigui pensada per tothom qui pot ser vulnerable com els infants, les àvies i els avis. L’urbanisme ha de ser participatiu, les veïnes i els veïns, els infants, han de participar de la construcció urbanística de la vila perquè són els que la trepitgen dia a dia qui saben si falta un banc, una font o un pas de vianants. També ha de ser un espai on es pugui passejar amb animals de companyia tenint en compte la tinença responsable i els espais de convivència.

El projecte estratègic dels eixos cívics es desenvolupa a partir d’aquesta idea de garantir la passejabilitat de la vila per a tots i totes els veïns i veïnes.

 

Vilafranca del Penedès, 14 de maig de 2019.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquesta web utiliza cookies perque tinguis la millor experiència d'usuari. Si continues navegant, estàs donant el teu consentiment per l'acceptació de la nostra política de cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies