VILAFRANCA EN COMÚ DENUNCIA L’INCOMPLIMENT DEL GOVERN MUNICIPAL EN ELS ACORDS SOBRE EDUCACIÓ I INFÀNCIA

Vilafranca en Comú (VeC) denuncia l’incompliment sistemàtic del govern municipal pel que fa a les mocions aprovades pel Ple en l’àmbit de la infància i l’educació. Es tracta de propostes presentades pel nostre grup municipal amb la finalitat de fomentar la igualtat d’oportunitats entre tots els infants i adolescents, així com promoure la seva participació democràtica en la construcció de la vila, com són l’impuls del projecte “patis oberts”; la definició d’un pla de camins escolars; l’elaboració d’un pla de biblioteques i lectura pública, i la creació d’un consell municipal d’infància i adolescència.

 

Totes quatre propostes s’han aprovat per unanimitat, però mesos després continuen sense previsió d’executar-se, recorda el regidor portaveu, Ramon Arnabat. Per això, des de VeC es reclama, d’una banda, que es prevegi dotació pressupostària per complir-les, i de l’altra, que l’Ajuntament recuperi una visió transversal de les polítiques adreçades a la infància. És a dir, que es tingui en compte les necessitats població més jove en totes les decisions que els afecten, com poden ser en l’urbanisme, la mobilitat, la cultura o la participació, per exemple.

Des de VeC sabem que l’Ajuntament té unes competències limitades en matèria d’educació. Però la finalitat de les nostres propostes va més enllà, pretén fomentar una ciutat educadora des de tots els àmbits. “L’educació no es pot entendre simplement com el conjunt de coneixements que s’imparteixen en l’horari lectiu a les nostres escoles i instituts; és molt és que això”, afirma Anna Pujadó, del grup de treball d’Educació de VeC. Per exemple, en clau de territori, “el barri i la ciutat són fonamentals per a l’educació integral dels infants i adolescents”. És en aquest sentit, que l’Ajuntament té moltes possibilitats d’actuar, sense necessitat d’inventar res, ja que totes les propostes de VeC s’estan desenvolupant favorablement en altres municipis.

Mocions aprovades

El juliol de 2016 VeC va proposar al Ple municipal

 

que l’Ajuntament de Vilafranca definís un projecte amb l’objectiu de potenciar l’ús dels patis escolars fora de l’horari lectiu, i concretament la seva vessant educativa i social a través de l’esport i el joc en general. L’objectiu és facilitar espais de joc gratuïts, segurs i cohesionadors per a tots els infants, donant resposta a l’advertiment del Síndic de Greuges sobre les evidents desigualtats en l’accés al lleure educatiu entre els infants de Catalunya.

Pel que fa a la proposta d’un pla de camins escolars, aprovada el juny de 2016, pretén fomentar la mobilitat saludable, sostenible i segura, dels infants i joves que s’han de desplaçar diàriament al centre escolar, així com els seus acompanyants. A banda d’afavorir la salut i la protecció del medi ambient, la moció també persegueix afavorir l’autonomia personal de l’alumnat, com una eina més que els pot oferir la vila per millorar el seu creixement personal. En el moment de l’aprovació, el govern municipal va argumentar que aquest pla s’inclouria en el Ple de mobilitat global de la vila. De moment no n’hem vist cap esborrany.

Quant a la moció sobre el pla de biblioteques i lectura pública, aprovada el novembre de 2015, pretenia incidir en la possibilitat de gestionar fora de l’horari escolar les biblioteques i/o sales d’estudi dels centres educatius. El pla havia de contemplar l’elaboració d’una diagnosi de la situació actual i una proposta per equiparar-nos als estàndards establerts per la Generalitat de Catalunya pel que fa als equipaments relacionats amb la lectura. I, entres d’altres, havia de garantir una bona gestió d’aquests espais per oferir un bon servi al món de l’aprenentatge i l’educació.

Finalment, la proposta d’un consell municipal d’infància adolescència, aprovada el març de 2017, té una finalitat clarament educativa, de contribuir a formar ciutadans i ciutadanes compromesos, conscients de la realitat que els envolta, crítics, participatius i responsables, per treballar pel bé comú. D’altra banda, el dret a participar en la presa de decisions és recollit en la Convenció dels Drets de l’Infant.

El Consell Escolar Municipal, desaprofitat

Des de Vilafranca en Comú considerem que l’òrgan on debatre d’una manera transversal les qüestions al voltant de la infància i l’educació ja existeix. Podria ser el Consell Escolar Municipal, on hi ha una àmp
lia representació del món educatiu, si aquest ens tingués una major regularitat de convocatòria i unes dinàmiques de funcionament que afavorissin el debat i la concreció d’acords. El Consell Escolar Municipal és un òrgan de participació del qual es podria treure molt més profit i que podria funcionar veritablement com un espai transversal d’elaboració de propostes, dinamitzador de l’educació de la vila.

 

11 de desembre de 2017

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquesta web utiliza cookies perque tinguis la millor experiència d'usuari. Si continues navegant, estàs donant el teu consentiment per l'acceptació de la nostra política de cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies