El bus urbà de Vilafranca està infrautilitzat i pateix nombroses deficiències

La millora de les freqüències, l’ampliació de les línies i l’adequació dels espais de parada hauria de ser un objectiu prioritari en els propers mesos.

Des de Vilafranca en Comú s’ha estat fent un estudi detallat del funcionament del bus urbà i la seva infraestructura, observant un bon nombre de deficiències que causen un molt baix nivell d’utilització.

Un dels principals problemes de mobilitat a Vilafranca, i que també suposa el 50% del grau de contaminació atmosfèrica urbana prové del trànsit de vehicles privats a motor pel dins la Vila. Sembla lògic pensar que una millora substancial del funcionament del bus urbà ajudaria a treure aquesta contaminació i millorar la mobilitat dins el casc urbà.

Aquesta conclusió l’hem fet pública aquesta setmana en roda de premsa del nostre grup municipal de Vilafranca en Comú, en la que s’han posat de manifest algunes d’aquestes deficiències que cal corregir. De les 55 parades del bus que hi ha a la Vila, només hi ha marquesina en 18. En algunes hi falten bancs, papereres, disposen de pobra o nul·la il·luminació, i determinades andanes son poc accessibles. A aquestes situacions cal afegir una informació de les freqüències de pas insuficient i poc actualitzada i uns itineraris que poden comportar entre 45 i 60  minuts per arribar un usuari al seu destí.

El nostre regidor Ramon Arnabat va indicar que Vilafranca destina anualment 420.000 euros al servei de bus urbà, a més de 5000 € anuals per manteniment de la flota. Amb aquestes quantitats, el bus hauria de funcionar molt millor, afegint que aquest any que toca fer una nova concessió del servei valdria la pena aprofitar-ho i replantejar una major freqüència de pas, amb un ideal que se situa cada mitja hora, al temps que caldria augmentar el nombre de línies per evitar llargs itineraris o esperes interminables.

En la línia de treure cotxes de l’interior de la ciutat, posant dificultats per accedir-hi en vehicle privat, un bon funcionament del servei de bus és fonamental, però tal com ara, aquest servei és infrautilitzat. A banda de augmentar la seva freqüència, Arnabat veu necessari aplicar una tarifació social, que no es limiti a l’ús gratuït als posseïdors del carnet blanc, sinó que més usuaris puguin beneficiar-se de descomptes, com abonaments de 10 viatges, així com fer coincidir els horaris amb els dels trens de rodalies, millorar les interrelacions entre les zones d’aparcament i els centres i determinats serveis, plantejar-se la possibilitat de rutes entre els polígons industrials de l’entorn o, fins i tot, plantejar la possibilitat de disposar d’un bus “a demanda”, que ja existeix en d’altres poblacions.

Per tot això, Vilafranca en Comú considera fonamental elaborar un estudi a fons que permeti replantejar i millorar l’eficiència tant energètica (busos híbrids) com social del servei de bus a la Vila.

La roda de premsa també va servir perquè Ramon Arnabat lamentés la votació recent al Parlament de Catalunya d’una resolució presentada per Catalunya en Comú sobre l’execució del carril bus VAO a la B-23, (que te com a finalitat el facilitar l’entrada a Barcelona dels busos provinents de la zona Sud de Catalunya) i que tot i que partia d’una moció aprovada per unanimitat per tots els grups municipals de l’Ajuntament de Vilafranca, així com el de Sant Sadurní i també del Consell Comarcal, i recolzada per la Plataforma pel Transport Públic, al Parlament dos dels grups que aquí li van donar suport (ERC i JuntsxCat) allà van votar en contra, i la CUP es va abstenir,  impedint que s’adoptés la resolució de l’execució d’una qüestió que fa 23 anys que s’arrossega.

Vilafranca, 26 de febrer de 2020

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquesta web utiliza cookies perque tinguis la millor experiència d'usuari. Si continues navegant, estàs donant el teu consentiment per l'acceptació de la nostra política de cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies